2016. november 13., vasárnap

Garbónyak

Garbónyak, vagyis az a típusú nyakmelegítő, amit a nagymamám szerint már az ő gyerekkorában is kötöttek.



Mikor a körben kötést tanultam, a ravelry-n Ambitus néven találkoztam egy ilyen típusú, ingyenes mintával: http://www.ravelry.com/patterns/library/ambitus-neckwarmer
Számomra az egyik legnagyszerűbb, és egyben legegyszerűbb nyakmelegítő fazon. Úgy tűnik, a ravelry-s projektek magas száma, és a mintához fűzött megjegyzések is a minta népszerűségét bizonyítják.

Jön a hideg. Én pedig az egyiket elhagytam, a másik nem tudom hová lett, egyet meg lebontottam még tavaly, mert mégsem úgy viselkedett viselés közben, ahogyan szerettem volna ... szóval sürgősen nyakmelegítőre volt szükségem. A fonal már egy éve megvolt hozzá, hiszen egy sapka-sál szettet terveztem belőle.

Nézegettem én számos nyakbavalót, szebbnél szebbeket, ilyen fazon, olyan minta ... de az emlékeim a jó meleg, szélmentesen körbeölelő garbónyakról, amiket az elmúlt években hordtam, ismét e modell felé sodortak. Maradt a jó kis bordás körben kötés, ami igencsak jól áll ennek a fonalnak. Ugyan csak ahogy esik, részben az emlékek alapján, meg némi méricskélés után fejből kötöttem. Szélesebb bordázatot szerettem volna, hogy szépen kirajzolódjon az egyes felületek jellegzetessége, így a 4+4-es elosztásra esett a választásom.

A harmadik kezdésre sikerült eltalálnom a bőséget. Azt hiszem, ez még kényelmesebb is, mint az elhagyott első példányom, ami ehhez képest egy csöppet szűk volt.

Összesen 3x szaporítottam minden nyolcas egységben, 3 szemet, először 20 cm-es hossz után, majd innen 3-4 centiméterenként. Az utolsó egységben 4 szemet, kettőt-kettőt a sima és fordított bordázatban is. Szaporításhoz minden esetben a keresztszálat vettem fel és kötöttem le.

Ugyanúgy kifordítva is hordható, mint az eredeti példány. Az egyik variációban a sima sáv dominál jobban, kifordítva a fordított bordák a szélesebbek.

A fonal a Peo 30 a Silkétől, 100% merino gyapjú. Nagyon jó kis rugalmas fonál, a bontást is jól bírja. Ugyan elég puha is, de van egy enyhén szúrósság érzet is mellette. Na nem az  nagyon böködő, mint ami sok gyapjúfonalnak, ez az én érzékeny bőrömnek is épphogy csak észrevehető. A hasonló karakterű Witico fonal a Silkétől jobban szúr, azt nem tenném nyakba.

Összesen 12 dkg 4-es tűvel kötve.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.